Bloggtoppen.se Sport Sport SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen Blogglista.se BlogRankers.com

måndag 5 januari 2009

Back on Track eller Varför just Gerrard?

Efter en sjuk (!) historia har jag mödosamt rest mig upp ur sängen. Faktum är att jag ännu inte är frisk men jag måste börja komma tillbaka till livet... Livet har har ju sina förpliktelser som jag inte kan ignorera även om om man försöker så gott man kan. Hur som helst har det varit den värsta influensan i mitt liv på mannaminne. Hög feber i nästan en veckas tid och snor, snor och åter snor. Ibland undrar man hur mycket det kan rymmas i en människas kropp, är man en enda snorboll?

Nog snackat om mig, sportens värld har däremot inte tagit timeout medan jag varit sjuk, tvärtom. JVM har nått sin peak och jag bara önskar av hela hjärtat att dessa småkronor ska kunna piska skiten ur de stöddiga kanadickerna på deras egen hemmaplan, vad gott det skulle vara...

Den senaste tidens största grej måste ju ändå vara Steven Gerrard. Han är ju inte känd som någon flåbuse som slår ned folk till höger och vänster (jag ska återkomma till ämnet om flåbusar senare) snarare som en spelare med ett stort Liverpoolhjärta. Nu ska man inte luras av att de flesta engelska spelarna ser ut som små pojkar som precis gått ut skolan (tex Gerrard, Scholes, Rooney m.m. Snacka om babyface, Brolin...) Det bor oftats en liten djävul i dom. Men det sorgliga är att "ikonerna" misslyckas. Ta tex John Terry, varför av alla måste just han missa i CL-finalen? Den ende med hjärta i Chelsea? Den ende med kött och blod? Varför inte någon av de överbetalda stjärnorna som skulle lämna Chelsea i ett nafs om de hamnade i problem? Varför?



Varför måste Liverpools hjärta hamna i skiten? Jag försvarar honom inte en sekund, ärligt talat så tror jag att han är 100% skyldig, men att allt kommer att sluta med böter. En fotbollsspelare av Gerrards rang slipper undan med villkorlig dom och böter. Tyvärr är inte lagen lika för alla, det är bara en våt dröm.

Men huvudfrågan var varför Gerrard av alla i Liverpool måste hamna i skiten? Varför inte någon av de andra överbetalda Liverpoolstjärnorna? För det första är Gerrard en personlighet som bara mer eller mindre "väntat på att få slå någon på käften". För det andra är många engelska spelare framavlade från den engelska arbetarklassen. Inget ont om arbetarklassen men i en del kretsar i den engelska varianten är öl, brudar och slagsmål lika hemtamt som en snickers till mellanmål. Banka skiten ur någon är inte helt fel, det piggar bara upp för många av dom.

Den som har gjort en klassresa med besked, är dock Beckham. Han skulle lika gärna kunnat vara en engelsk flåbuse som hela tiden ville slå någon på käften, men istället har ha insett att det är bra mycket smartare att använda insidan av huvudet.

Gerrard är än så länge för värdefull för Liverpool för att kunna sparkas, men vad händer om han får fängelse, kan verkligen klubben behålla honom? Ja, i alla fall den här gången. Men samtidigt kan det betyda slutet för Liverpool för den här säsongen, precis som när Terry missade för Chelsea i CL.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 



BloggRegistret.se Nätets bästa sajter!